Danske
arbejderes levevilkår under industrialiseringen
Referat af historietimen
tirsdag d. 28 august 2012
Målet med i dag: Lave
en seddel med tre[1] spørgsmål
der kan svare på tre problemstillinger i forbindelse med en eksamenssituation.
Vi tager afsæt i de 7 kilder fra kopihæftet der tager udgangspunkt i Eickhoffs
maskinfabrik og støberi.
Beskrivelse af kilderne:
1.
Statistik, Historisk fremstilling, siger noget
om udviklingen i arbejdstiden i perioden fra 1848 til 1913.2. Billede, kilde, skildrer en fabrik
3. Statistik, Historisk fremstilling, siger noget om, at arbejdstiden er blevet mindre i perioden omkring 70’erne og 80’erne
4. Normativ kilde[2], levn, Sandsynligvis skrevet af fabriksejeren og dertil forstås, at den er et udtryk for hans egne holdninger. Kilden siger noget om hvordan arbejderne har haft det før de begyndte at arbejde på fabrikkerne og den disciplineringsprocess arbejderne har været igennem. Siger også noget om, at arbejderne har skulle mærke konsekvensen ved f.eks. art komme for sent, eller at indtage alkohol.
5. Statistik, Historisk fremstilling, Siger noget om klasseforskelle/indomstforskelle i samfundet. Er et billede af middelklassen, måske lidt underklassen, men ikke overklassen
6. Statistik, historisk fremstilling, stammer fra Tyskland, sekundær kilde, skrevet af Willerslev(han mente, at industrialiseringen startede i 1850 og ikke i 1870, som andre mente. Derfor starter grafen i 1850). Siger noget om hvornår samfundstypen ændrer sig fra traditionel til moderne
7. Statistik, Willerslev, Historisk fremstilling, De mandlige maskinarbejderes løn. Viser at der er velstand hos maskinarbejderne på fabrikken. Siger noget om, at forskellen mellem løn og leveomkostningerne bliver til arbejdernes fordel efter 1870. Kommentaren siger, at der er mindre forskel på København og provinsens levnedsmiddelspriser efter, der er kommet bedre transportmidler.
Spørgsmål til kilderne 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7:
1.
Hvordan udvikler arbejdstiden sig på EM[3]
fra 1848-1913?2. Hvilke værdier var centrale på en fabrik set fra fabriksejerens synsvinkel?
3. Hvordan udvikler overarbejdstiden sig på EM
4. Hvordan opførte arbejderne sig(måske)?
5. Hvor store var indkomstforskellene i samfundet?
6. Hvordan er udvikler reallønnen sig i i perioden fra 1850 til 1910?
7. Hvordan udvikler velstanden sig hos maskinarbejderne på EM sig fra 1850 til 1910
Baggrundsviden til udformning af spørgsmål:
·
Industrialisering i DK + GB
·
Årsager + konsekvenser
·
Levevilkår
·
Fagbevægelsen
·
De politiske konsekvenser
Spørgsmål:
Hvordan udvikledes industriarbejdernes
arbejdsvilkår far 1840’erne til 1900-tallet?
(med udgangspunkt i Eichhoffs maskinfabrik(kilde 1, kilde 3,
kilde 6 og kilde 5))
Hvordan var arbejdernes byliv kontra
deres vante landliv?
(kilde 4, kilde 7, baggrundsviden om mentalrevolutionen,
indledningen)
Diskuter hvilke konsekvenser industrialiseringen har haft i Danmark i forhold til oprindelseslandet England?
(sammenhold af kilder fra teksten og baggrundsviden)
(Diskuter) Hvad var årsagerne til forbedringer til arbejdernes vilkår?
(kilde 3, kilde 7 og kilde 1 + baggrundsviden)
Hvorfor er der sket en ændring på arbejdernes dagslængde på arbejdet, og hvilken effekt har det forårsaget?
(kilde
1, 4 og 5)
Fungerede Eickhoffs maskinfabrik som repræsentant for arbejdsreglementet?
(kilde
4)
Hvilke konsekvenser kan
større indkomst til arbejderne have haft på periodens og nutidens samfund?
(kilde
7)
Hvordan har maskinarbejdernes løn og levevilkår udviklet
sig fra 1850 til 1910?
(kilde 5, kilde 6,
kilde 7)
Hvad er årsagen til Eickhoffs succes med sin fabrik?
(kilde 1, kilde
2, kilde 4)
Hvorfor var der behov for så streng disciplinering af
arbejderne på fabrikkerne?
(kilde 4,
Baggrundsviden)
Overvejelser over
kvantitative og kvalitative metoder (Yasmin)
[1] De to første
spørgsmål skal arbejde med de tre taksonomiske niveauer. Det sidste spørgsmål
skal perspektivere hvad vi ved om tiden generelt.
[2] En kilde som
ikke handler om noget der er sket, men om noget der ”skal ske”
Industrialiseringen i Europa d. 21/8
Spørgsmål og debat til en film om 6 forkælede britere, som
skal prøve at arbejde/prøve livet i Indien:
Hvad kendetegner indernes
arbejdsforhold?
- lange arbejdsdage
- primitivt
- uhygiejnisk
- MEGET kontrolleret og hårde regler
- enorme forventninger (target var 20 kjoler pr. Dag på den dårlige fabrik – stressende!)
- mange arbejder på for lidt plads (kunne nemt forårsage klaustrofobi)
- dårlig løn (lige nok til at overleve)
- adskillese af mænd og kvinder
- meget ensformet, eftersom et stykke stof skulle igennem 30 personer, før det var parat til salg
- lange arbejdsdage
- primitivt
- uhygiejnisk
- MEGET kontrolleret og hårde regler
- enorme forventninger (target var 20 kjoler pr. Dag på den dårlige fabrik – stressende!)
- mange arbejder på for lidt plads (kunne nemt forårsage klaustrofobi)
- dårlig løn (lige nok til at overleve)
- adskillese af mænd og kvinder
- meget ensformet, eftersom et stykke stof skulle igennem 30 personer, før det var parat til salg
Er deres arbejdsvilkår retfærdige?
Sofie: ”Nej”
Jakob: ”Nej, men sådan er det.”
Ture: ”Retfærdighed er relativt. Eftersom ingen fagforeninger i Indien, er det fair nok”
Clara: ”For vores synspunkt – nej. For en inders synspunkt – ja, sådan er livet”
Devika: ”Nej”
Andreas: ”For inderne er det retfærdigt nok, eftersom de ikke er oplyst omkring udlændinges løn og rettigheder”
Sofie: ”Nej”
Jakob: ”Nej, men sådan er det.”
Ture: ”Retfærdighed er relativt. Eftersom ingen fagforeninger i Indien, er det fair nok”
Clara: ”For vores synspunkt – nej. For en inders synspunkt – ja, sådan er livet”
Devika: ”Nej”
Andreas: ”For inderne er det retfærdigt nok, eftersom de ikke er oplyst omkring udlændinges løn og rettigheder”
Hvad ville vi gøre, hvis vi var
fattige indere?
Ture: ”ville flytte til skandinavien”
Eleni: ”Strejke!”
Kristina: ”protestere og demonstrere”
Adi: ”Ville synes det var uretfærdigt liv, men stadig arbejde videre for at overleve og brødføde de mange børn derhjemme.” Konen er ægte fødemaskine
Ture: ”ville flytte til skandinavien”
Eleni: ”Strejke!”
Kristina: ”protestere og demonstrere”
Adi: ”Ville synes det var uretfærdigt liv, men stadig arbejde videre for at overleve og brødføde de mange børn derhjemme.” Konen er ægte fødemaskine
Skal vi købe indernes tøj?
Helena: ”Ja, for ellers får inderne heller ikke penge for deres tøj, og så kan de heller ikke klare sig”
Yasmin: ”Ja. Det nytter ikke noget, for der vil altid være nogen andre der køber det.”
Andreas: ”Ja, selvfølgeligt ville jeg købe det man!”
Sofie: ”
Eleni: ”Ligesom med problematikken om at gå med pels eller ej, for der vil altid være andre som køber det. Jeg ville nok købe mindre, men alligevel købe, eftersom der altid vil være en anden der bare køber det så”
Helena: ”Ja, for ellers får inderne heller ikke penge for deres tøj, og så kan de heller ikke klare sig”
Yasmin: ”Ja. Det nytter ikke noget, for der vil altid være nogen andre der køber det.”
Andreas: ”Ja, selvfølgeligt ville jeg købe det man!”
Sofie: ”
Eleni: ”Ligesom med problematikken om at gå med pels eller ej, for der vil altid være andre som køber det. Jeg ville nok købe mindre, men alligevel købe, eftersom der altid vil være en anden der bare køber det så”
Industri – en definition
Håndværk
|
Industri
|
-
Faglært
-
Håndarbejde
-
Enkeltproduktion
-
Kendt køber
-
Fysiske kræftkilder
-
% arbejdsdeling
|
-
Faglærte/ufaglærte
-
Maskinarbejde
-
Masseproduktion
-
Ukendt marked
-
Maskinelle kræfter – kul, vand
-
Stor arbejdsdeling
|
Industrialisering i England 1750 ->
Tekstilindustri= motoren
·
Væveindustri
·
Spinneindustri
n
Årsager
-
Bomuldsimport
-
Dampmaskiner opfindes
-
Stigende efterspørgsel
-
Engelsk innovation
-
Befolkningsvækst
-
Den 2. befolkningsvækst
n
Konsekvenser
-
Urbanisering
-
Velstandsfremgang (især middelklassen)
-
Usle levevilkår i byerne – slumkvarterer
-
Teknologisk udvikling
-
Transport revolution
-
Indvandring/udvandrig ift. Arbejdskraft
-
Socialismen vokser
-
Politisk kamp mellem venstre og højrefløj
-
Ligestilling på fabrikkerne
-
Mental revolution, hvor man skal vænne sig til
helt nye arbejdsvilkår (ikke længere sammen med familien, men på fremmede plads
nu)
-
Udvikling af den offentlige sektor
-
Demokratiseringsproces (arbejderne kræver
stemmeret)
-
Miljøproblemer (voldsom forurening. ”Manchester
er kulsort”, citat fra Fokus 2.)
DK/GB - Sammenligningskategorier:
Eksempel på skema:
Danmark
|
Great Britain
|
Sammenligningskategorier:
a)
Oprindelse – start/starttidspunktet
b)
Centrale produkter
c)
Arbejdsforhold/levevilkår
d)
Byernes betydning
e)
Vigtige konsekvenser
f)
Økonomiske sammenligninger
g)
Politisk betydning
h)
Fagforeninger
Årsagsforskel/drivekræft
Ingen kommentarer:
Send en kommentar