Historie
– problemstillinger til kilder
Noter til timen - Der gennemgås forskellige kilder fra udleverede hæfte –
som øvelse til eksamen
Scooterpigen - Andras
De unge har bedre materielle vilkår. Fortæller noget om
samtidens syn på ungdommen, at de bliver set som heldige, de har ikke det store økonomiske ansvar. Den
tidligere generation har kæmpet for det gode vilkår, som det unge har i denne
periode. Der er dog også større forventninger til dem fx teknologisk udvikling som
kræver nye evner.
1)
Hvordan har samfundet udviklet sig fra 1950’erne
til 1960’erne? (den industrielle udvikling har lagt baggrunden for hendes
vilkår)
2)
Hvordan er ungdommens vilkår i 1960’erne? BERETNING
3)
Hvordan er det at arbejde som fabrik som ung?
BERETNING
4)
Hvordan er synet på ungdommen i 1960’erne? LEVN
(den er ikke så farvet, undersøg tendens. Måske generationskonflikt )
Kritik af familien -
Camilla (meget kvalitativ, måske ikke repræsentativ for hele befolkningen +
den kunne have været understøttet af en statistik) + skrevet 9 år =
efterrationalisering + ”Familiens krise” = bestemt farvning, som måske vil
overbevise os om noget bestemt
1)
Hvordan udviklede opfattelsen af en
kernefamilien sig? El. Hvordan så man på de gamle værdier?
2)
Hvorfor danner ungdommen den nye samværsform?
3)
Hvordan var livet i et kollektiv? BERETNING
Christiania – Anders
Viser kontrasten (sort/hvid) mellem hippierne og nybyggeriet
og det teknologiske fremskridt.
1)
Hvordan var synet på Christiania?
Familien Koppel -
Jakob
Skellet mellem den ældre og den yngre generation.
- Materialisme >< antimaterialisme
- Tøjet er forskelligt: Det fine >< det autentiske
(skiller sig ud med arabisk tøj)
1)
Hvilke værdier kendetegner den nye og den gamle
generation? (billedanalyse) ELLER
2)
Hvilke forskellige var der mellem den nye og den
gamle generation?
Parcelhuse – Clara/Nikolaj
Der er mere privatliv (for børnene, som får egne værelser) +
opholdsstuer --> mere fokus på at være sammen. Kærre i baghaven = mentalt efterslæb. Der er en
hæk = privatliv. Tarup bygges i 1968 --> effektivt, funktionelt
1)
Hvordan udvikler boligforholdene/boligværdierne
sig?
Endelige spørgsmål, der dækker flere af kilderne:
1)
Hvordan udviklede familielivet sig? (Forholder
sig til teksterne)
2)
Hvorfor denne udvikling? (Forholder sig til
teksternes kontekst)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar